آنتي ويروس رايگان آنتي ويروس رايگان .

آنتي ويروس رايگان

ويروس كامپيوتري چيست؟

ويروس رايانه‌اي، برنامه‌اي است كه خود به خود تكثير مي‌شود و از رايانه‌اي به رايانه‌ي ديگر راه مي‌يابد. اين نوع ويروس‌ها درست مانند ويروس‌هاي ميكروبي (بيولوژيكي) كه انسان‌ها را آلوده و سلامت آن ها را مختل مي كنند و از فردي به فرد ديگر سرايت مي‌‌كنند، سبب مي‌شوند در كار رايانه‌ها اختلال ايجاد شود.

به اين صورت كه اطلاعات را از بين مي‌برند و سبب كندي يا ناكارآمد شدن برنامه‌ها مي‌شوند. بعضي از ويروس‌‌ها فقط اختلالات كوچكي ايجاد مي‌كنند؛ اما وجود برخي ديگر ممكن است به مشكلات بزرگ و جبران ناپذيري منجر شود. ويروس‌‌ها گاه ممكن است اطلاعات رايانه را به طور كامل پاك كنند يا آن ها را تغيير بدهند، اطلاعات موجود در رايانه را سرقت كنند، برنامه‌هايي را ناخواسته به اجرا درآورند يا حتي، رايانه را به طور كامل از كار بيندازند.

ويروس‌ها چگونه رايانه‌ها را آلوده مي‌كنند؟

ويروس‌‌ها به روش‌هاي مختلف رايانه‌ها را آلوده مي‌كنند. مثلاً از طريق لوح فشرده (سي دي)، پست الكترونيك (ايميل)، پوشه (فايل)هايي كه از اينترنت گرفته مي‌شود يا حتي پوشه‌هاي حاوي موسيقي و فيلم و بازي. شبكه‌‌هاي رايانه‌اي نيز يكي از متداول‌ترين و گسترده‌ترين راه‌ها براي انتقال ويروس از رايانه‌اي به تعداد زيادي رايانه به صورت همزمان هستند.

در گذشته اگر ويروسي به رايانه‌اي راه مي‌يافت، عملاً نمي‌توانست آن را آلوده كند يا به رايانه‌ي ديگري منتقل شود، مگر آن كه كاربر، آن را ناخواسته اجرا مي‌كرد؛ درست مانند كاري كه با برنامه‌هاي ديگر انجام مي‌داد؛ اما ويروس‌هاي امروزي به خودي خود مي‌توانند رايانه‌ها را آلوده كنند، تكثير شوند و به رايانه‌هاي ديگري منتقل شوند. از آن جا كه امروزه اغلب رايانه‌ها به شبكه‌ي جهاني اينترنت متصل هستند، ويروس‌ها به راحتي و در عرض چند دقيقه مي‌‌توانند از يك سوي كره‌ي زمين به سوي ديگر آن منتقل شوند.

انواع ويروس‌ها

ويروس‌ها انواع مختلفي دارند كه شناخته شده‌ترين آن ها انگلي يا پارازيتي (كه به پوشه‌ها‌ و پرونده‌ها آسيب مي‌زنند)، خودراه‌انداز (Boot Sector)، چند ريختي (كه در هر رايانه‌اي به شكلي درمي‌آيند)، چند بخشي (تركيبي)، ماكرو و مخفي هستند.

ساير برنامه‌هاي مختل‌كننده‌ي رايانه

برخي از متخصصان رايانه اسب تروا (Trojan)، كرم‌ها (Worms) و بمب‌‌ها را در دسته‌ي ويروس‌‌هاي رايانه‌اي قرار نمي‌دهند؛ اما واقعيت اين است كه اين برنامه‌ها هم بسيار مخرب هستند و مي‌توانند خسارات‌هاي جدي و جبران ناپذيري به رايانه‌ وارد كنند. اسب تروا تظاهر مي‌كند كه كار خاصي را انجام مي‌دهد، ولي در عمل براي هدف خاصي ساخته شده است. به عنوان مثال وانمود مي‌كند يك بازي است، اما در حقيقت امكان هك و اجازه‌ي ورود به رايانه‌ي شما را به كاربر ديگري مي‌دهد يا هارد ديسك رايانه را پاك مي‌كنند. كِرم‌ها، برنامه‌‌هايي هستند كه مانند ويروس‌ها توان تكثير كردن خود را دارند؛ ولي بر خلاف آن ها براي گسترش خود به برنامه‌هاي ديگري نياز ندارند تا آن ها را آلوده كند و تحت عنوان پوشه‌هاي آلوده به رايانه‌هاي ديگر منتقل شوند.

بمب‌ها، برنامه‌هايي هستند كه در زمان‌هاي از پيش تعيين شده، مثلاً يك روز خاص، اعمالي غيرمنتظره از خود نشان مي‌دهند. اين برنامه‌‌ها نه خود را گسترش مي‌دهند و نه پوشه‌‌ها‌ را آلوده مي كنند. با وجود تنوع برنامه‌هاي مخرب رايانه‌اي، ضد ويروس‌‌هاي قوي مي‌توانند آن ها را شناسايي كنند و از بين ببرند.

ضد ويروس (آنتي ويروس)

ضد ويروس اصطلاحي است كه به برنامه يا مجموعه‌اي از برنامه‌ها گفته مي‌شود كه براي محافظت از رايانه‌ها در برابر ويروس‌‌ها به كار گرفته مي‌شود.

اين برنامه‌ها با بررسي محتواي پوشه‌ها، دنبال ويروس‌ها يا كرم‌هاي رايانه‌اي مي‌گردند و در صورت مشاهده از ورودشان به رايانه و اجراشدنشان جلوگيري مي‌كنند يا به شما هشدار مي‌دهند يا دستور مي‌گيرند كه ويروس را پاك كنند. گاه براي پاك كردن ويروس بايد پوشه‌ي آلوده را پاك كرد و گاه نيز مي‌توان خسارت‌هايي را كه به آن وارد شده، ترميم كرد.


برچسب: ، انواع نرم افزار رايگان، دانلود آنتي وروس رايگان قوي، دانلود آنتي ويروس براي كامپيوتر، دانلود آنتي ويروس قوي، معرفي انواع آنتي ويروس،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۰۱:۵۱ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :